Project omschrijving

DutchEnglishGerman

Tramremise

DutchEnglishGerman

Op 16 mei 1914 reed de eerste stoomtram van de ‘Nederlandse Tramweg Maatschappij’ van Steenwijk, via Frederiksoord en Wilhelminaoord, naar Noordwolde. De tramlijn heeft een belangrijke rol gespeeld in de verdere industrialisering van de koloniën. Deze goederenloods of tramremise dateert van 1920. In 1947 werd de personentram vervangen door de autobus en in 1963 verdwenen de laatste rails.

Al in 1892 was er sprake van de aanleg van een tramlijntje met stoomtractie, tussen Steenwijk en Oosterwolde. Toch zou het nog tot 1910 duren voordat met de aanleg een aanvang wordt gemaakt. De lijn doorkruiste de voormalige gemeente Vledder via Nijensleek, Frederiksoord en Wilhelminaoord. In 1914 is het dan zover. Op 16 mei vindt de ‘maidentrip’ plaats.

Hoewel in de door de media geciteerde uitspraken bij de beëindiging van het spoorbedrijf gewag werd gemaakt van het feit dat nooit ernstige ongelukken zijn gebeurd op de lijn is dat onjuist. Want al vier dagen na de opening was er een ernstig gewonde gevallen die later overleed terwijl ook op 22 oktober 1917 een dode te betreuren viel. Nadat in 1947 al gestopt was met het personenvervoer reed op 29 september 1962 de tram voor het laatst en wordt het hele spoor opgeruimd.

Op de lijn van Steenwijk waren meerdere tramhaltes. Deze tramremise was voor op- en overslag van goederen. Pas in Noordwolde kwam het eerste serieuze tramstation. Dit stationsgebouwtje is er nog steeds en ligt naast het Nationaal Vlechtmuseum. Momenteel is daar een lunchroom in gevestigd.

Spacetime Layers

Download
De Spacetime Layers APP
voor een interactieve beleving.